Τετάρτη, Απριλίου 04, 2007

THE GOOD SHEPHERD-(Ο ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΗΣ)


Μια πολυ ενδιαφερουσα,ενημερωμενη και λεπτομερης 3ωρη "ματιά"στις διαδικασιες και τα γεγονοτα που οδηγησαν στη δημιουργια της OSS αρχικα, τα χρονια του Β Παγκοσμιου πολεμου και στην μετεξελιξη της,την CIA τα χρονια του 'ψυχρου πολεμου".Ταυτοχρονα(και για μενα πιο ενδιαφερουσα) μια μελετη των ιδιων των ανθρωπων των μυστικων υπηρεσιων,του τι τους παρακινει να εμπλακουν σ'αυτο τον κοσμο της σκοτεινης παρανοιας οπου τιποτε δεν ειναι αυτο που φαινεται,καθως και του προσωπικου κοστους που υφιστανται.

Μυθιστορηματικο κεντρικο προσωπο ο Εντ.Γουιλσον,πιστο αντιγραφο του πραγματικου CIA man Αγκλετον,ο οποιος εχοντας να αποδειξει κατι εναντια στο οικογενειακο του παρελθον,δεχεται την προσκληση να βυθιστει στον κοσμο των Μυστικων υπηρεσιων,παρα το οτι εχει μολις παντρευτει και περιμενει παιδι,παρα το οτι το αντικειμενο του ειναι ασχετο με αυτο που καλειται να κανει(σπουδαζε ποιηση),και παρα την προειδοποιηση του Δασκαλου του(αρχικα στην ποιηση και μετα στην αντικατασκοπεια)να ξεφυγει "οσο εχει ακομα ψυχη".
Ο ανεκφραστος Γουιλσον κερδιζει την εμπιστοσυνη των ανωτερων του με τον πατριωτισμο του ,τη σχολαστικοτητα και αποτελεσματικοτητα του και συχνα γινεται αποδεκτης υποδειξεων για συναδελφους του,των οποιων η αφοσιωση τιθεται υπο κριση,αναδεικνυομενος σε κομβικο στελεχος της αντικατασκοπειας.
Κεντρικο προσωπο στην αποτυχημενη προσπαθεια αποβασης των Αμερικανων στον Κολπο των Χοιρων,στην Κουβα,ο Γουιλσον θετει ως 1η προτεραιοτητα να βρει τον ανθρωπο που προδωσε την επιχειρηση στους Ρωσους,αγνοωντας το προσωπικο κοστος που συσσωρευεται ολα αυτα τα χρονια:
Αγνωστος μεχρι τα 6 για το γιο του,"ξενος" για τη γυναικα του,αποκομμενος απ την κοινωνικη ζωη εκτος της υπηρεσιας...Ο γιος του επιλεγει παρα την δικη του απροθυμια να ακολουθησει τα χναρια του,μεσα απ την αναγκη του να βρισκεται κοντα στον παντα "απόντα" πατερα και να αποδειχτει ανταξιος του,οδηγωντας τον τελικα σε πολυ οδυνηρα διλημματα.

Περα απ το ενδιαφερον που εχει η ταινια σαν ιστορικη αναφορα στις Μυστικες υπηρεσιες που παλεψαν για την κυριαρχια του κοσμου τα τελευταια 65 χρονια,ειναι και μια βαθια σπουδη στα κινητρα και την ψυχολογια των ανθρωπων τους καθως και των συνεπειων στην προσωπικη τους ζωη.
Στρατολογημενοι απο επιλεκτες μυστικες αδελφοτητες ανθρωπων με το "σωστο υποβαθρο/προελευση"(βλ.WASP),με την πιστη οτι προσφερουν υπηρεσια στην πατριδα τους απο ποστα τα οποια λιγοι ειναι προορισμενοι να αξιωθουν,βυθιζονται σταδιακα στον κοσμο των ανακλασεων και των "καθρεφτων μεσα σε καθρεφτες",ενα κοσμο οπου δεν υφιστανται σταθερες αναφορας,οπου οι χτεσινοι αδελφοι ειναι πιθανοτατα οι αυριανοι εχθροι ή προδοτες.Ειναι αδυνατο να μη γινει κανεις παρανοικος σε αυτο τον κοσμο και εξισου αδυνατο να αφηνει αυτη την παρανοια στην πορτα του σπιτιου του.
Την πιστη τους οτι αυτο που κανουν μπορει να γινει μονο απο αυτους τους "εκλεκτους"την εκφραζει (στη μονη φορα που εκδηλωνεται)στον Ιταλο μαφιοζο-πρωην ιδιοκτητη καζινων στην Κουβα οταν κι αυτος τον ρωτα τι ειναι αυτο που τους κινει-που τους ενωνει
"οι Ιταλοι εχουμε τη φαμιλια και την Ιταλια,οι Εβραιοι τη θρησκεια τους,οι Ιρλανδοι την Ιρλανδια ακομα και οι νεγροι τη μουσικη τους.εσεις?"
"εμεις εχουμε τις ΗΠΑ.Οι υπολοιποι ειστε απλοι επισκεπτες" .

Η ταινια ακολουθει ενα δυσκολο αφηγηματικο δρομο στην παραδοση που χαραξαν προσφατα η Συριαννα(Κλουνευ) και το Μοναχο(Σπηλμπεργκ) με το οποιο εχει κοινο σεναριογραφο(Ερικ Ροθ),η σκηνοθεσια του Ντε Νιρο ειναι εστιασμενη στη λεπτομερεια και στην αναδειξη της διπλης ζωης και της υποκρισιας των πρακτορων(χαρακτηριστικη η σκηνη με τα χριστουγεν.τραγουδια στο σπιτι του Γουιλ.Χαρτ-Αl.Dulles),οποτε μην περιμενετε σκηνες δρασης.Ενδεχομενως μερικοι να τη βρουν βαρετη-ειμαι σιγουρος ομως οτι δεν ειναι ετσι-η ταινια χρηζει και 2ης θεασης γιατι σιγουρα καποια στοιχεια διαφευγουν την 1η φορα.

Απο ερμηνειες,ο Damon εχει τελειοποιησει την τεχνικη της ανεκφραστης μασκας και ετσι πορευεται σ'ολο το εργο.Εδω μπορει πραγματι να απεικονιζει τον χαρακτηρα του αλλα η εντυπωση μου ειναι οτι σε ολες τις τελευταιες ταινιες που τον εχω δει παιζει περιπου το ιδιο,οποτε μιλαμε για μανιερα.Η Τζολι ειναι απλα ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΗ στις σκηνες που "αποπλανει "τον Γουιλσον,αλλα δυσκολα πειθει ως παραμελημενη συζυγος με τετοιο παρουσιαστικο(κλασικη περιπτωση overcast).Σε δευτερους ρολους πολλοι σπουδαιοι ηθοποιοι (Wil.Hurt,Joe Pesci,Al.Baldwyn,De Niro,Torturo)

2 σχόλια:

Univers είπε...

Προσυπογράφω. Εξαιρετική ταινία. Καθηλωτική, παρ' ότι τρίωρη.

Αν είναι να αποπλανηθείς, διάλεξε την Ζολί...

Πάντως δεν είναι μόνον ότι δεν πείθει ως παραμελημένη σύζυγος, δεν πείθει και ως πλανεύτρα. Εγώ δεν γνωρίζω καμμία γυναίκα με τέτοια εμφάνιση να έχει πρεμούρα να επιτεθεί λυσσαλέα και απροκάλυπτα σε άνδρα, και μάλιστα σε κάποιον σαν τον Ντέιμον (ενν. με κίνητρα καθαρά σεξουαλικά, όχι άλλες σκοπιμότητες).

Όποιος ξέρει παρακαλώ να μου την στείλει. Μία τέτοια χειρονομία θα εκτιμηθεί δεόντως. Ο έχων δύο χιτώνας κτλ. κτλ.

Ανώνυμος είπε...

Α, ναι.. Μου είπε ένας καθηγητής μου να τη δω και το θυμάμαι γιατί το είπε "Δε γκουντ σέφερντ".
Του λέω "σέπερντ μάλλον".. Όχι, εκεί, σέφερντ!
(Είναι τρελοί αυτοί οι μαθηματικοί.!)
θα προσπαθήσω να τη δω μαζί με την άλλη με τα εισιτηρια..

Α, Χριστός ανέστη!