3 χαλαρα συνδεδεμενες ιστοριες απο 3 σημαντικους σκηνοθετες του καιρου μας,για τα γοητευτικα ταξιδια με τρενο(σε πρωτη αναγνωση).Χαμηλων τονων σινεμα,με εμφαση στα βλεμματα και στις εκφρασεις του προσωπου(αλλα οχι ωστε να γεμιζει το καδρο οπως στις αιωνια συνεχιζομενες σαπουνοπερες),και ενταση που πηγαζει απ'την παλη των πρωταγωνιστων να παρουν μια ηθικη αποφαση.
Στην 1η ιστορια,σκηνοθετημενη απ τον Ολμι,ο ωριμος φαρμακολογος,αμφιταλαντευεται απο τη μια για τις λεξεις που θα διαλεξει για να στειλει ενα μηνυμα/μηνυμα στην ομορφη συνεργατιδα του που φροντισε να του κλεισει 2πλη θεση στο τρενο ωστε να ταξιδεψει ανετα,κι απ την αλλη,για το αν πρεπει να παραχωρησει τη μια θεση του στη νεαρη γυναικα με το μωρο στην αγκαλια,ορθια εξω απ το κουπε της 1ης θεσης.
Στη 2η ιστορια(Κιαροσταμι)παρακολουθουμε την κλιμακωση της πιεσης που συσσωρευται εντος του νεαρου Φιλιππο απο την δεσποτικη χηρα που του ελαχε να υπηρετει αντι θητειας στο στρατο.Η κυρια θελει να επιβαλλει τη θεληση της σε ολους καταλαμβανοντας θεσεις στο βαγονι της 1ης θεσης ενω εχει εισιτηρια της 2ης,και συνεχιζει ετσι μεχρι ο καλος κι αγαθος Φιλιππο να μην αντεξει αλλο.
Στην 3η ιστορια(Loach)βλεπουμε 3 φαν της Σελτικ που κατευθυνονται με το ιδιο τρενο για Ρωμη για εναν ποδοσφαιρ.αγωνα,γνωριζουν εναν 12χρονο Αλβανο με φανελα Μπεκαμ,αδελφο της κοπελας με το μωρο της 1ης ιστοριας ,κερνανε αυτον και την οικογενεια του σαντουιτς ,για να ανακαλυψουν λιγο μετα οτι το εισιτηριο του ενος λειπει.Οι υποψιες τελικα θα πεσουν-δικαιολογημενα οπως αποδεικνυεται -στο παιδι,και οι σκωτσεζοι καλουνται να αποφασισουν αν θα "δωσουν"το νεαρο Αλβανο(που ισχυριζεται οτι πουλησαν ολα τους τα υπαρχοντα για να συναντησουν τον πατερ-φαμιλια στη Ρωμη,ταξιδευοντας ασφαλεστερα απ'οτι με τους θαλασσιους σκυλοπνιχτες) ή θα χασουν τον αγωνα,αφου δεν εχουν χρηματα για να πληρωσουν το προστιμο με επιπλεον κινδυνο να χασουν και τη δουλεια τους αν κρατηθουν καποιες μερες απο την ιταλικη αστυνομια.
Τελικα βεβαια αυτες οι 3 ιστοριες που διαδραματιζονται στο τρενο ειναι απλως το οχημα για να αναδειχθουν τα εισιτηρια(αλλωστε η ταινια λεγεται tickets) ως μεταφορα για τις κοινωνικες/ταξικες διαιρεσεις.
Στην 1η ιστορια,σκηνοθετημενη απ τον Ολμι,ο ωριμος φαρμακολογος,αμφιταλαντευεται απο τη μια για τις λεξεις που θα διαλεξει για να στειλει ενα μηνυμα/μηνυμα στην ομορφη συνεργατιδα του που φροντισε να του κλεισει 2πλη θεση στο τρενο ωστε να ταξιδεψει ανετα,κι απ την αλλη,για το αν πρεπει να παραχωρησει τη μια θεση του στη νεαρη γυναικα με το μωρο στην αγκαλια,ορθια εξω απ το κουπε της 1ης θεσης.
Στη 2η ιστορια(Κιαροσταμι)παρακολουθουμε την κλιμακωση της πιεσης που συσσωρευται εντος του νεαρου Φιλιππο απο την δεσποτικη χηρα που του ελαχε να υπηρετει αντι θητειας στο στρατο.Η κυρια θελει να επιβαλλει τη θεληση της σε ολους καταλαμβανοντας θεσεις στο βαγονι της 1ης θεσης ενω εχει εισιτηρια της 2ης,και συνεχιζει ετσι μεχρι ο καλος κι αγαθος Φιλιππο να μην αντεξει αλλο.
Στην 3η ιστορια(Loach)βλεπουμε 3 φαν της Σελτικ που κατευθυνονται με το ιδιο τρενο για Ρωμη για εναν ποδοσφαιρ.αγωνα,γνωριζουν εναν 12χρονο Αλβανο με φανελα Μπεκαμ,αδελφο της κοπελας με το μωρο της 1ης ιστοριας ,κερνανε αυτον και την οικογενεια του σαντουιτς ,για να ανακαλυψουν λιγο μετα οτι το εισιτηριο του ενος λειπει.Οι υποψιες τελικα θα πεσουν-δικαιολογημενα οπως αποδεικνυεται -στο παιδι,και οι σκωτσεζοι καλουνται να αποφασισουν αν θα "δωσουν"το νεαρο Αλβανο(που ισχυριζεται οτι πουλησαν ολα τους τα υπαρχοντα για να συναντησουν τον πατερ-φαμιλια στη Ρωμη,ταξιδευοντας ασφαλεστερα απ'οτι με τους θαλασσιους σκυλοπνιχτες) ή θα χασουν τον αγωνα,αφου δεν εχουν χρηματα για να πληρωσουν το προστιμο με επιπλεον κινδυνο να χασουν και τη δουλεια τους αν κρατηθουν καποιες μερες απο την ιταλικη αστυνομια.
Τελικα βεβαια αυτες οι 3 ιστοριες που διαδραματιζονται στο τρενο ειναι απλως το οχημα για να αναδειχθουν τα εισιτηρια(αλλωστε η ταινια λεγεται tickets) ως μεταφορα για τις κοινωνικες/ταξικες διαιρεσεις.
Ο καθηγητης της 1ης ιστοριας εχει στη διαθεση του 2 εισιτ.1ης θεσης για να ταξιδεψει πιο ανετα,η χηρα της 2ης θεσης καταφερνει με τον συνδυασμο απολυταρχικης συμπεριφορας/επικλησης σεβασμου στην ηλικια της και την συνακολουθη αδυναμια ταλαιπωριας να παραμεινει παρατυπα στην 1η θεση ,ενω οι φαν της Σελτικ,αν και ταξιδευουν 2η θεση,βρισκονται εγκλωβισμενοι σε ηθικο διλημμα απ τους ακομα πιο αδυναμους αλβανους που ολο αυτο το διαστημα ταξιδευουν κυριως ορθιοι.
Ενα ακομη στοιχειο που παρατηρησα εχει να κανει με τη διαφορετικη συμπεριφορα του Ιταλου ελεγκτη εισιτηριων.Ενω ειναι πολυ υποχωρητικος απεναντι στη δεσποτικη χηρα και παρα το οτι αυτη αρνειται να παραχωρησει τις κατειλημμενες θεσεις στους νομιμους κατοχους τους της βρισκει κενο κουπε στην 1 η θεση,δε δειχνει καθολου κατανοηση απεναντι στους φαν της Σελτικ,ενω ειναι μαλλον εμφανες οτι κατι περιεργο εχει συμβει..σχολιο για τη διαφοροποιηση συμπεριφορας της γραφειοκρατιας/εξουσιας αναλογα με τη δυναμη αυτου με τον οποιο συναλλασσεται?
Αξιολογη ταινια για οσους αρεσκονται σε 'εσωτερικες",χαμηλων τονων ταινιες...σου αφηνει
πραγματι ενα χαμογελο στα χειλη...
15 σχόλια:
Το τραίνο είναι υποβλητική, σχεδόν "μυθική" σκηνή, για μία ταινία.
Μάλλον πρώτα εξ αιτίας της μετάβασης, της κίνησης, του ταξιδιού, της φυγής.
Ίσως και χάρις στην μαζικότητα της μεταφοράς, αφού γίνεται φορέας μετάβασης τόσο πολλών ανθρώπων μαζί.
Υπάρχει και η νοσταλγία. Είναι ένα μέσον μεταφοράς με πολύ μεγαλύτερη ιστορία στην μαζική μεταφορά από πχ. το αεροπλάνο.
Είναι κι η μαγεία της αναμονής στην αποβάθρα, η προσήλωση του βλέμματος στο βάθος του ορίζοντα, εκεί που νοητά επεκτείνονται οι γραμμές και που θα κάνει την εμφάνισή του το θηρίο, στην αρχή μόλις ορατό, σχεδόν οπτασία, για να μεγαλώσει δευτερόλεπτο με το δευτερόλεπτο μέχρι την άφιξη στην αποβάθρα, αφού έχει ήδη μεταμορφωθεί σε ατσάλινο συμπαγή όγκο - φόβητρο για ο,τιδήποτε μικρότερο.
Είναι και το νανούρισμα του ταξιδιού, αυτό το ρυθμικό κούνημα και η περιοδική ελάχιστη αναπήδηση στους αρμούς της σιδηροτροχιάς, που κανένα άλλο μέσον δεν μπορεί να μιμηθεί.
Είναι όλα αυτά και ίσως και άλλα, κοινά για πολλούς και διαφορετικά για τον καθένα.
Νομίζω ότι θα τη δω. Την τελευταία φορά που άκουσα κριρική σας για ταινία, έμεινα απόλυτα ευχαριστημένη!
(Εγώ πάλι, σήμερα είδα το "23". Ε, μμ, κααλό..)
On target ολα αυτα που εγραψες univers.Κι εγω θυμαμαι παντα με πολλη νοσταλγια την ευρωπαικη μου περιοδεια με το Interail στα φοιτητικα μας χρονια...κι ας ειχε νηστεια λογω οικονομιας και απειρο περπατημα.Αν δε,μπορεις να μη βιαζεσαι να φτασεις καπου,να εχεις ελευθερο προγραμμα,ανοικτος στις περιστασεις,αν μπορεις 'να αφεθεις στον ανεμο",ακομα καλυτερα...
Ματιλδη ισως οχι τοσο αριστουργημα οσο η αλλη στην οποια αναφερεσαι,αλλα σιγουρα δε θα μετανιωσεις για το 2ωρο σου.
Για ποιο "23" μιλάτε (ποιος Θανάσης);
Εγώ πάλι αυτό το ΠΣΚ είδα το "Οι σπεσιαλίστες" με Jean Réno Gerard Dépardieu.
Απίθανη ταινία, λεπτό χιούμορ, δυστυχώς σφαγιασμένη στον ελληνικό υποτιτλισμό. Παρ' όλα ταύτα διασώζεται ένα ας πούμε 75% της αξίας των διαλόγων. Αν ξέρετε γαλλικά και γράψετε και την ταινία για να την ξαναδείτε με rewind / forward, ένας λόγος παραπάνω.
Τσκ τσκ τσκ...
Ποιό Interrail? Το "θηρίο" εννοείς που πήγαινε στην Κηφισιά στις αρχές του αιώνος...Αυτό θυμάσαι
ΥΓ Θα σας βγάλω βόλτα με τα καροτσάκια την Τρίτη? Να κλείσω καναπέ γιατί σε μπάρα δε σας βλέπω..???
Επανέρχεται το γνωστό ενοχλητικό μωρό και υποτροπιάζει.
Θα σου πάρουμε τραινάκι από τα Τζάμπο μπε/μπε (όχι BMW, μη γλύφεσε).
Eσύ ΔΕΝ έχεις συμπληρώσει τα απαραίτητα ένσημα για να μπορείς να εξέρχεσαι του ΚΑΠΗ - τουτέστιν "εκεί, εκεί θα πήξεις στο ΚΑΠΗ"
Ορίστε κύριε για να μας κατηγορείτε!
Και άλλη φορά, όταν υπάρχει συνωστισμός στο διαδίκτυο και δεν κατεβαίνουν οι σελίδες, ιδού το αίτιο!
καλα ,ολη η ερευνα σε μας τους τρεις βασιστηκε??????
καλο λινκ univers!
τωρα που κατεβασε ρολα το doncat σε βλεπουμε πιο συχνα!
Τιμημένα γηρατειά...
Παρεμπιπτόντως: Ρεκόρ ταχύτητας σήμερα από το TGV Est (Παρίσι - Στρασβούργο) που για το ονόρε έπιασε τα 570 χιλιόμετρα την ώρα περίπου.
Εγώ που έχω ταξιδέψει με 300 σας διαβεβαιώ ότι είναι συναρπαστικό.
Να βλέπεις να μένουν πίσω τα γρηγορότερα αυτοκίνητα στη διπλανή εθνική λες και είναι σταματημένα...
@univers: "Οι ερωτηθέντες υποστήριξαν ότι η καλή διατροφή και η θρησκευτική πίστη είναι στοιχεία που τους βοηθούν να διατηρούνται νέοι και υγιείς".
Mάλιστα. Σε περίεργο θεό πιστεύετε - θεό που θέλει να ταλαιπωρεί εμάς τους νέους... εξ' ου και η σαψαλοπλημμύρα στο διαδίκτυο.
Ο Θεός, επειδή δεν δημιουργήθηκε αλλά υπήρχε ανέκαθεν, είναι ΠΟΛΥ - ΠΟΛΥ γέρος...
Είναι φυσικό να δείχνει αλληλεγγύη στους ομοίους Tου.
Δημοσίευση σχολίου